Veelgestelde vragen

 

Deze website

Wie kan welke leeractiviteiten zien op deze website? 
Op de website zie je de leeractiviteiten die toegankelijk zijn voor alle medewerkers van de Rijksoverheid, het zogenoemde diplomatieke leeraanbod. Aanvullende leeractiviteiten voor medewerkers van het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn pas zichtbaar nadat is ingelogd.

 

Academie

Bekijk de algemene informatie over de Academie voor Internationale Betrekkingen en onze visie op leren en ontwikkelen op het vernieuwde openbare deel van onze website.

 

Curriculum/Leeraanbod

Bekijk de informatie over ons leeraanbod op het vernieuwde openbare deel van onze website.

 

Doelgroep

Voor wie is het curriculum van de academie bedoeld?

  • Een deel van het curriculum is rijksbreed, dus beschikbaar voor medewerkers van de Rijksoverheid. Bij dat deel staat Interdepartementaal onder de titel van de leeractiviteit.
  • De leeractiviteiten waarbij Corporate onder de titel staat, zijn beschikbaar voor medewerkers van Buitenlandse Zaken.

De doelgroep van de betreffende leergang of training of staat meestal nog extra toegelicht in de leeromschrijving zelf.

Voor wie is het curriculum in principe niet bedoeld?
We stellen het curriculum niet open voor stagiaires, uitzendkrachten of extern ingehuurde medewerkers zoals adviseurs, en vanzelfsprekend ook niet een willekeurige bezoeker van deze website. Het curriculum is gericht aan de medewerkers van het ministerie van Buitenlandse Zaken en het diplomatieke curriculum aan de medewerkers van de gehele Rijksoverheid.

 

Leeractiviteiten

Waar kan ik bij een leeractiviteit aan denken?
Een leeractiviteit kan zijn: een training, leergang, online individuele training (zowel groepsgewijs als individueel), workshop, webinar, lezing, coaching, mentoring of blended training. Het complete aanbod van alle leeractiviteiten is te vinden op deze website als je bent ingelogd.

Wat voor soort leeractiviteit is een ‘blended’ training?
Een blended training is een combinatie van verschillende leervormen zoals bijvoorbeeld klassikaal leren in combinatie met online. Bij een blended training volg je dus meerdere leervormen.

Hoe zoek ik een leeractiviteit in het leeraanbod?  
Voor het zoeken naar een leeractiviteit ga je naar Leeraanbod via het hoofdmenu. In het zoekveld kun je vervolgens op de naam van de leeractiviteit zoeken of met logische zoektermen. Aan de linkerkant van de pagina staan vervolgens filteropties. Je kunt hiermee je zoekresultaten verder verfijnen. Of je kunt zonder zoekterm het complete aanbod doorzoeken door te selecteren op soort leeractiviteit, thema etc.

Ik zie een leuke leeractiviteit die ik graag zou willen doen, maar weet nog niet zeker of ik het kan volgen. Wat moet ik doen?
Meld je pas aan als je ècht zeker weet dat je kunt en wilt deelnemen. Dat scheelt bij afzegging eventueel onnodige kosten en zo houd je een plekje vrij voor een andere deelnemer.

Wat is ‘Mijn Ontwikkeldossier’?
Deze website is een plek waar je als BZ-medewerker een compleet aanbod vindt om te leren en jezelf te ontwikkelen. Iedere training of leergang die je volgt, wordt bijgehouden en verschijnt in het overzicht onder Mijn Ontwikkeldossier.

Wat kan ik doen als er geen geschikte trainingsmomenten zijn voor een leeractiviteit waarvoor ik me wil inschrijven?
Je kunt je inschrijven op de interesselijst of de wachtlijst:

  • Wanneer je je inschrijft op de interesselijst van een leeractiviteit, word je per mail op de hoogte gehouden van nieuwe uitvoeringen. De interesselijst vind je in Mijn Ontwikkeldossier. Wanneer je klikt op de button schrijf mij in als geïnteresseerde, heb je de mogelijkheid om de begin- en einddatum in te vullen van de periode waarin jij op de hoogte wilt worden gehouden van nieuwe uitvoeringen.
  • Een wachtlijst heeft betrekking op een specifieke uitvoering. Wanneer deze is volgeboekt, heb je de mogelijkheid om jezelf op de wachtlijst van deze uitvoering te zetten. Dit doe je door op de knop wachtlijst te klikken. Je ontvangt dan een e-mail wanneer er alsnog een plek beschikbaar is gekomen; bijvoorbeeld omdat iemand zich heeft afgemeld.

Waar vind ik een overzicht van mijn leeractiviteiten?
Via Mijn ontwikkeldossier onder Inschrijvingen vind je onder Actueel het overzicht van je lopende leeractiviteiten. Onder Historie vind je je afgeronde en geannuleerde leeractiviteiten. Je kunt hier ook het bewijs van deelname vinden, indien afgegeven.

Hoe zie ik wie of welke partij de uitvoerder is van een leeractiviteit?
Klik in het zoekresultaat bij de gewenste leeractiviteit op selecteer. Je komt dan in het detailscherm van de leeractiviteit. Vlak onder de titel van de leeractiviteit vind je de uitvoerder van de leeractiviteit.

 

Account

Heb ik een account nodig?
Medewerkers van de Rijksoverheid kunnen zonder account het curriculum bekijken. Wanneer zij zich willen inschrijven voor een leeractiviteit, is een account noodzakelijk. Je kunt dan ook gebruikmaken van Mijn ontwikkeldossier. Medewerkers van het ministerie van Buitenlandse Zaken hebben altijd een account nodig, namelijk om ook het leeraanbod specifiek voor de BZ-medewerkers te kunnen bekijken (namelijk generiek corporate aanbod).

Hoe maak ik een account aan?

  • Klik op Inloggen.
  • Klik op Ik heb nog geen account.
  • Vul je gegevens in, zoals jouw naam en e-mailadres en klik vervolgens op Aanvragen.
  • Je ontvangt een bevestigingsmail.

Hoe verander ik mijn wachtwoord?
Als je ingelogd bent, kun je zelf je wachtwoord aanpassen in Mijn ontwikkeldossier op het tabblad Instellingen.

  • Ga naar Mijn Ontwikkeldossier.
  • Klik op tabblad Instellingen.
  • Klik op Wachtwoord wijzigen.
  • Geef je nieuwe wachtwoord op.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?  
Als je je wachtwoord vergeten bent, kun je een nieuw wachtwoord aanvragen.

  • Klik in het inlogscherm op Wachtwoord vergeten.
  • Geef je e-mailadres op en klik op Aanvragen.

Kan ik een account aanmaken met mijn privé emailadres?
Nee, je kunt alleen een professioneel e-mailadres van de Rijksoverheid gebruiken om een account aan te maken.

 

Inschrijven

Hoe kan ik mij inschrijven voor een leeractiviteit?
Als je de leeractiviteit gevonden hebt die je wilt volgen, kun je je inschrijven.

  • Klik op Inschrijven, aan de rechterkant of onderaan bij de leeromschrijving bij Plaats & Datum.
  • Opmerkingen over de leeractiviteit kun je kwijt in het opmerkingenveld.
  • Klik op Inschrijving versturen.
  • Je ontvangt per e-mail een bevestiging van de aanvraag.
  • Jouw leidinggevende ontvangt per e-mail een verzoek tot goedkeuren.
  • Wanneer je leidinggevende de aanvraag heeft beoordeeld, ontvang je hiervan bericht per e-mail.
  • Indien de inschrijving is goedgekeurd, word je automatisch aangemeld bij de leverancier van de leeractiviteit.

Kan iemand anders mij inschrijven?
Nee, dat kan niet. Inschrijven voor leeractiviteiten kun je alleen zelf doen met behulp van persoonlijke inloggegevens.

Ik heb geen bevestigingsmail na mijn aanmelding ontvangen, klopt dit?
Nee, je hoort binnen enkele uren na je aanmelding een bevestiging per e-mail te ontvangen. Indien je na 24 uur nog steeds geen bevestiging hebt ontvangen, kun je het beste contact opnemen met de academie: academie@minbuza.nl of bel met +31 70 348 7500. We zoeken het dan zo snel mogelijk voor je uit en verwerken je aanmelding handmatig.

Moet ik actie ondernemen als ik geen uitnodiging voor een leeractiviteit heb ontvangen?
Nadat je je hebt aangemeld voor een leeractiviteit en deze is goedgekeurd door je leidinggevende, ontvang je twee weken voorafgaand aan de leeractiviteit de uitnodiging. Heb je deze uitnodiging niet ontvangen (en in Mijn Ontwikkeldossier staat dat de aanvraag is goedgekeurd), neem dan contact op met de academie: academie@minbuza.nl of bel met +31 70 348 7500.

Hoe kan ik een leeractiviteit aanvragen die niet in het leeraanbod staat?
Voor het aanvragen van een leeractiviteit buiten het standaard aanbod in de catalogus kun je contact opnemen met de academie: academie@minbuza.nl of bel met +31 70 348 7500.

Hoe weet mijn leidinggevende van mijn inschrijving?
De leidinggevende zoals die bekend is in het personeelssysteem is gekoppeld aan je account en kan de inschrijvingen (en je historie) bekijken via Mijn Ontwikkeldossier.

Hoe kan ik zien dat ik ben ingeschreven?
Je kunt je inschrijving zelf controleren in Mijn Ontwikkeldossier. Alleen als de leeractiviteit zichtbaar is onder Actueel, ben je daadwerkelijk ingeschreven.

Status van afgeronde leeractiviteit klopt niet, wat kan ik doen?
De status van een leeractiviteit wordt bepaald door de presentielijst. Zodra de presentielijst is verwerkt moet de status correct worden weergegeven. Heb je hier vragen over, neem dan contact op met het academie@minbuza.nl.

 

Annuleren

Hoe kan ik mijn inschrijving annuleren?
Je kunt je uitschrijven voor een leeractiviteit via Mijn Ontwikkeldossier. Bij Inschrijvingen klik je op de betreffende leeractiviteit waar je je kunt uitschrijven.

Zijn er kosten verbonden aan annuleren of afmelden?
In geval van annulering is de academie gerechtigd de volgende kosten bij de klant in rekening te brengen:

  • Bij annulering tot vier weken voor de startdatum van de opleiding worden geen kosten in rekening gebracht.
  • Bij annulering tussen vier en twee weken voor aanvang van de startdatum wordt 50% van de opleidingskosten in rekening gebracht.
  • Bij annulering minder dan twee weken voor de startdatum wordt 100% van de opleidingskosten in rekening gebracht.

Indien er sprake is van een leeractiviteit zonder startdatum (bijvoorbeeld een online individuele training), kun je kosteloos annuleren ingeval er geen enkele activiteit is gestart.

Wat gebeurt er bij annulering (n.a.v. een wijziging) van een leeractiviteit door de academie?
Indien het aantal aanmeldingen voor een betaalde leeractiviteit onder het op de website aangegeven minimumaantal blijft, kan de academie de betreffende leeractiviteit annuleren, in de regel uiterlijk zeven dagen voor de startdatum. Je wordt hiervan met een e-mail op de hoogte gesteld. In geval je een leeractiviteit annuleert nadat deze door de academie is gewijzigd voor wat betreft datum en tijden binnen vijf dagen na de wijziging, zijn er geen annuleringskosten verschuldigd. Je kunt tot zeven dagen voor de startdatum van een uitvoering omboeken naar een andere uitvoering van dezelfde leeractiviteit, indien voldoende plaatsen beschikbaar.

Kan ik een leeractiviteit tussentijds onderbreken?
Beëindig of onderbreek je tussentijds de leeractiviteit of neem je niet deel, dan is er in geen geval recht op terugbetaling. In bijzondere gevallen (calamiteiten, ter beoordeling van de academie) kan worden deelgenomen aan een latere uitvoering van de opleiding. Volledige of gedeeltelijke restitutie van de kosten van een leeractiviteit is ter uitsluitende beoordeling van de academie en enkel mogelijk in het geval van een tussentijdse beëindiging van de leeractiviteitovereenkomst ten gevolge van een ernstige ziekte of calamiteit waarbij geldt dat de academie een bewijs daarvan kan verlangen in de vorm van een medische test.

 

No show of lastminute afzeggen

Ik heb mij aangemeld voor een leeractiviteit. Kan ik op het laatste moment afzeggen of niet deelnemen?
Als je je hebt opgegeven voor een leeractiviteit, dan verwachten wij ook dat je deelneemt. Het is voor de organisator van de leeractiviteit vervelend als jij als deelnemer niet komt opdagen of als dezelfde dag nog wordt afgezegd. Het organiseren van een leeractiviteit kost immers geld, tijd en moeite. Bovendien houd je een deelnemersplek voor iemand anders bezet die wel graag had willen meedoen. Wij vragen je hierin om jouw medewerking en begrip: meld je daarom tijdig af als je verwacht niet te kunnen deelnemen.

Waarom rekent de academie op mijn deelname als ik mij heb ingeschreven?
Als je je voor een leeractiviteit inschrijft, dan beschouwen wij jouw deelname als definitief. Wij rekenen er dus op dat je dan aanwezig bent bij een klassikale training of gebruikmaakt van een online leeromgeving. Als jij je eenmaal hebt ingeschreven, wordt er namelijk veel in gang gezet om jouw deelname in orde te maken.

Kan ik mijn deelname op het laatste moment annuleren, bijv. in geval van ziekte?
Natuurlijk kan het gebeuren dat je ziek bent op de dag dat je de training hebt of door andere omstandigheden niet kunt deelnemen. Daar hebben wij alle begrip voor. Alsnog kan het voorkomen dat jouw annulering kosten met zich meebrengt, omdat met jouw deelname rekening is gehouden. Zie de exacte details onder het kopje Annuleren hierboven.

 

Kosten leeractiviteiten

Hoe zie ik welke prijs er aan een leeractiviteit is verbonden?
Op de pagina van de leeractiviteit op onze website staat rechtsboven de prijs vermeld, als het gaat om een rijksbreed opengestelde leeractiviteit.

Waarom zijn er kosten verbonden aan de leeractiviteiten?
De Academie voor Internationale Betrekkingen brengt kosten in rekening voor haar opleidingen en trainingen, net zoals de andere academies binnen de Rijkscampus doen (zoals de RAFEB of de Academie voor Overheidscommunicatie). Webinars, seminars en lezingen zijn voor iedereen kosteloos.

Welke leeractiviteiten zijn geprijsd?
Er hangt een prijskaartje aan de leeractiviteiten die rijksbreed zijn opengesteld. Wanneer een BZ-medewerker deelneemt aan een geprijsde leeractiviteit wordt er geen factuur verzonden, maar vindt er een interne verrekening met het centrale opleidingsbudget plaats. Bij deelname van een ander departement wordt er na deelname wel gefactureerd. De prijs van de leeractiviteit staat bij de leeromschrijving op de site en wordt bij inschrijving nogmaals onder de aandacht gebracht bij de deelnemer. Daarbij wordt in een aanvullende e-mail om enkele facturatiegegevens gevraagd. Webinars, seminars en lezingen zijn voor iedereen kosteloos.

Waarom zijn er pas sinds 1 januari kosten verbonden aan leeractiviteiten?
De academie is in september 2015 opgericht met als doel kennis en kunde op diplomatiek en internationaal gebied beschikbaar te stellen voor medewerkers met een internationale functie. Dat zijn in de eerste plaats de medewerkers van het ministerie van Buitenlandse Zaken en daarbij medewerkers binnen de Rijksoverheid die werken aan internationale dossiers. Bij de oprichting van de academie is afgesproken dat BZ in de opstartfase van twee jaar – dus t/m eind 2017 - alle kosten voor de deelnemers op zich zou nemen, zowel voor BZ-medewerkers als van daarbuiten. Deze oprichtingsfase is ten einde, de academie is sinds 1 januari 2018 gestart met het beprijzen van leeractiviteiten.

Hoe vindt facturatie plaats?
Op basis van de door de deelnemers verstrekte gegevens, stuurt BZ maandelijks een factuur per deelnemer voor de gevolgde opleiding of training, aan het desbetreffende departement of onderdeel.

Hoe wordt een prijs van een leeractiviteit bepaald?
We hanteren hiervoor een voor academies veel gebruikte methode: een vaste prijs van €250 per dagdeel. Enkele keren is een afwijkend tarief toegepast i.v.m. hogere ontwikkelkosten (langere ontwikkeltijd, modernere leervormen). Onze academie heeft overigens geen winstoogmerk. Wanneer er in een jaar meer is ontvangen dan uitgegeven, vloeit er geld terug naar de BZ-organisatie (bijv. voor het ontwikkelen van nieuwe leergangen).

Wat doet de academie met haar inkomsten?
In de meeste gevallen betaalt de academie voor de ontwikkelkosten van een opleiding of training. Soms betaalt een directie mee en in een enkel geval betaalt een directie voor de ontwikkeling van een leeractiviteit. Intern is overeengekomen dat ook in de laatste twee gevallen de inkomsten volledig door de academie worden ontvangen aangezien het om BZ-gelden gaat (één organisatie).

 

Contact & informatie

Ik heb een andere vraag. Hoe kan ik jullie bereiken?

  • Stuur een e-mail naar academie@minbuza.nl.
  • Bel ons op telefoonnummer +31 70 348 7500. We zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar van 09.00-17.00 uur (CET).

 

Terug